Då var äntligen all testkörning med Opel klar.

(klicka på bilderna för att få dom större)

Efter ca 150 repor i bänken, hoppas jag att det är ett av dom mest grundliga test som gjorts med olika steg av trimmning på en sån här bil.

Just att alla test är gjorda på samma bil i samma bänk och hela tiden referenskörda mot std chip gör resultaten väldigt tillförlitliga.

Hur gick det då?

Som vi vet sen tidigare så gav 2,5" systemen ca 8hk och extraktorröret ytterligare 9hk, tot ca 132hk i första testet med std chip.

Sen tappade den 2hk med trimchipet.

Vid nästa körning gav samma motor ca 130,5hk, blir aldrig exakt samma värde mellan olika tillfällen pga av olika syresättning i luft osv, Vid det här tillfället var det även varmare i lokalen än tidigare.

Självklart kalibreras det till aktuellt väder och teperatur, men verkligheten är inte riktigt lika enkel som att göra beräkningar på datorn.Det här får nog anses vara väldigt lika.

I vilket fall, 12 nya trimchip provades i detta test på så sätt som tidigare redogjorts, för att se om jag hade väldig otur med mitt första chip (som även nu gav 2hk mindre) och för att se om det fanns något annat som verkligen fungerar.

Kan nu med stor säkerhet säga att std mappningen på dom här bilarna fungerar väligt bra, skiljer ca 3hk på toppeffekten mellan det bästa och sämsta, altså -2 till + 1hk av dom 13 vi provade.

Det finns några chip som faktiskt ökar ca 3hk upp till 4000 rpm, vilket såklart är att föredra mot ett std eller ett som ger mindre. Men att få någon jätteeffekt av att bara byta chip, verkar inte fungera på en sån här..

Efter att vi kört alla test med std topp och kam med extraktorrör provade vi att montera på ett populärt sportluftfilter.

Inte heller det hjälpte någonting, kanske 1hk i mellanregisteret, men det blev ju inte heller sämre, och ser ju iallafall fränt ut :-)

Då gick vi vidare med att byta kamaxel och monterade en KY67. Bara rakt i std toppen utan att plana eller byta till justerbart kamdrev.

Här var den stora skrällen tyckte jag, då gav den 142 hk med std chip utan att tappa någonting i botten!ky67 vs std

12hk till av att bara byta kammen var betydligt bättre än vi trodde var möjligt utan att höja kompressionen.

Provade därefter några av chipen och fick då ut 143hk, även nu ca 3hk mer upp till 4000 rpm

Noterbart att dom vi testade fungerade lika som med std kam, dvs dom som gick sämre då gjorde det även nu med bytt kam och vise versa.

Provade med och utan sportluftfilter men det gjorde ingen mätbar skillnad nu heller.

Just här kanske man ska sluta trimma?

I vilket fall så krävs det ganska mycket kunnande för att få allt bra när man bearbetar toppen och ventiler på en sån här bil med ventilhhöjder osv.

Men nu gjorde jag iallafall iordning en topp, la kompen på 11,2-1 och monterade ett justerbart kamdrev,Ky67 kammen,F40 fjädrar samt kallare tändstift (W22)

Men då började också problemen...

Spikningar, det visade sig vara lätt att få den att spika även med std chip. det räckte med att kammen ändrades ett par grader men även när den stod rätt så lät den ansträngt. Inte alls bra, hur F.n sänker man tändningen på en sån här?

AFR värdet visade att det inte var något fel på bränslblandningen, annars kan det vara lätt att tro det och feta på den för att på så sätt försöka lura bort spikningarna, men för fet bränslablndning= sämre effekt och det ville vi inte.

Som tur var så kom tankesmeden hos koppoms allservice på att det finns en kontakt som man kan ändra på beroende på vilken bränslekvalite som används på den marknaden bilen säljs.

Den ändrade vi från 95 till 91 oktan, antar att det säker tändningen hela vägen för att annpassas till sämre bränsle?

Om nån vet säker får ni gärna höra av er så vi slipper gissa, den sitter på vänster sida mellan torped och tornet.

Men iallafall så gick motorn bättre efter det  och lät riktigt bra.

Efter läsartips finns här en länk i frågan, om jag tolkar det rätt så ändras tändningen med olika motstånd i oktanväljaren. Med en potentiometer skulle det gå att justera tändningen steglöst, men tyvärr inte lägre än att ha väljaren på 91 oktan som är helt utan motstånd utan det går bara att höja med ökata motstånd?

Nån som vet om det är korrekt?

Effekten nu hamnade på 153,5hk med std chip.

Sen var det samma genomkörning igen med alla chipen men nu var det ganska många som antagligen har inlagt högre tändning. Det blir ju inte alls bra med höjd kompression utan det börjar spika, att köra med det leder garanterat till brända kolvar och rejält motorras. 

Tyvärr var det inte nån stor förbättring med chip nu heller,de bästa chipen gav ca 155hk  ett test fick vi avbryta pga spikningar som då gav ca 20hk mindre än std, annars gick det att fullfölja körningarna med alla andra chipen, återigen från ca -2hk till + 1hk, skillnade var att nu var det färre som fungerade (pga spikningar), något ger dock fortfarande 3hk till 4000rpm. Dom som inte gick bra på std motorn gjorde det inte nu heller.

Diagrammet visar ett exempel på efektförlusten när motorn börjar spika med ett av trimchipen.

(klicka för större bild)

Skulle tro att insuget som har väldigt små kanaler inte tillåter så mycket högre effekt, vi provade efter det här med både råämnes kamaxel utan att få mer effekt, sen även med större spjällhus, det gav ca 1hk mer, och för första gången gick den lite snålt (AFR 13) så här skulle det kunna vara bra att öka bränsletrycket lite grann.

Eftersom vi aldrig har behövt ändra bränsletrycket (hade ändrat till högre först, då gick den dåligt på riktigt) så mätte jag upp det efter körningarna för att alla ska veta vad del låg på i detta test. Enligt min mätare så ligger trycket på 2,8kg vilket säkert kan skilja mellan olika bilar, är sällan jättejämn kvalitet på en std bil.

Naturligtvis är det bra att montera ett trimchip för att på så sätt få högre varvstopp, vid 6300rpm slog std chipet ifrån och det är ju inte bra när man börjar få fart på maskinen för övrigt.

Lycka till med ert fortsatta trimmande, hoppas ni tycker att testet varit lika interessant som vi har gjort.

//Reine