Karlstads vårtävling

Dax för årets första race, Hade laddat med en gammal 900 insprutare som jag hade tänkt mig ha en bra dag med,tanka lite och köra några heat.

Så blev det naturligtvis inte riktigt... 

1a heatet:

Tvåa ut efter en volvo som jag körde om efter några kurvor men kände att den tappade ork ganska omgående.

gick 1 1/2 varv sen började den mota ordentligt. Det visade sig vara strul med bränslefiltret, såg att det varit bytt innan jag köpte bilen så jag lät det sitta kvar infört tävlingen. Mycket dumt visade det sig och resulterade i att två tändstift saknade elektroder och motorn tappat komp på nån cyl vid målgång (som jag hasade mig in som trea)

Sen upptäckte vi ett hål på kopplingsslangen, en misslyckad lagning resulterade i en pajad slavcylinder och nivån för resten av dagen var lagd...

2a Heatet:

Bra iväg på första växel sen i med tvåan...  då händer ingenting. kopplingen hänger sig och jag rullar ut mot depån.

Då släpper den helt plötslig (försvann istället helt) så då var det till att peta i tvåan och jaga!!

Hyfsat irriterad och tre vav utan gassläpp (kändes det som) så slutade jag faktiskt tvåa.

Det visade sig att kopplingsslangen vittrat sönder invändigt och skickade med gummi som sedan fungerade som backventil.

Så nu hade även den nya cylindern pajat, men hade som tur var med en repsats med så vi fick ihop den igen.

Efter några varv i depån så fick jag tag på en bättre slang och kopplingen vart som ny.

3e Heatet:

Två ut och kom förbi i andra kurvan och kunde vinna sen.

 

Det räckte till C-Final:

Tog starten med en ytterrökare och kunde vinna den.

B-final:

Bra start jämt med dom första men jag hade perfekt innerspår och skulle bara gasa mig genom svängen, tyvärr hade bakomvarande glömt vart vi var och körde, och i sin trans fått för sig att han körde flygande kilometern på Emmaboda flygfält.

Resultatet av det blev att jag fick agera nödbroms eftersom bakomvarande bara gasade och lyckades få både mig som i min tur sköv av ytterligera en bil (fast jag hade låsta hjul) rakt fram över banan innan vi blev prydligt parkerade i vallen, på vägen dit hamnade vi i vägen för några till så vi blev 4a bilar kvar i första sväng.

Efter B-final

Vet inte riktigt vad som krävs nuförtiden för svart och/eller rödflagg men tydligen mer än så här, för ingen flagga utdelades och resten av finalen stod mellan två bilar-kul...

Det bästa med den här dagen var att det var 12 bud på bilen som hamnade i Hagfors :-)

 

 

Karlskoga 6 timmars banracing

 

Så blev det en ytterligare en långloppstävling med Corsan i Rocamojas team.

Det blev en av dom roligaste tävlingar jag har varit på

Efter imponerande körning av alla i teamet under 4,5 h hade att vi under sista tre timmarna?!! haft närapå sekundstrid om ledningen med Norska team 850 sedan några toppteam fått problem i början på racet. Jag skulle jag köra sista stinten, vi visste att dom var någon 1/10 snabbare på varje varv men dom skulle tanka i samband med sista förarbytet.

Det gjorde att när deras sisteman kom ut ur depån mot första kurvan så kom jag samtidigt med fart då vi bytte varvet före och lyckades precis bromsa mig förbi efter startraken in  i ledning.Ordern på radion var glasklar,du vet vad som gäller, den volvon ska inte förbi!!

Kan säga att det är lite speciellt att försöka hålla en bil bakom sig som du vet går fortare i vissa partier och att gör du en liten miss är han förbi direkt, och att du ska göra det i 90 minuter :-)

Det gick i 50 minuter efter att han legat ca 0,2-1,5 sek efter hela tiden så missade han en inbromsning i samband ved en varvning och kom alldeles för fort in i en hårnålskurva, jag hann aldrig se den förrän det small i högersidan och det satt en stor volvo där- Jag fick agera nödbroms igen...

Men jag kände mig som hemma på er fr bana så det var bara att gasa och hoppas på det bästa :-)

Corsa

Efter den tvåhjulsfärden så fick 850 in i depå och byta länkarm medans vi klarade oss med att stanna till och få ut skärmen från däcket, bakhjulet stod lite toinn men vi tog oss i mål som segrare 23 sek före tvåan.

Grattis till hela teamet!!

Tyvärr är nästa tävling lagd samma helg som rallycross VM i Höljes så den får dom köra utan oss.

 

 

Skepptuna-folkracefestival 17/18-5

 

Skepptuna bjöd in till en tävlig med ett prisbord som slog allt vi sett i folkrace tidigare

Segraren i varje klass fick en nybyggd Folkracebil, i seniorklassen var det en 2,5L Fajsförsedd Volvo 245!!

Hade gjort iordning en bra bil med Fajsare som gick fantastiskt bra i bänken.

 

Bromsschema fajsMen efter att ha stått still i 3 veckor så visade det sig att den nu läckte in vatten i ena cylindern.Gjorde ett försök med Bar-leak men när inte det fungerade kastade jag in handuken och valde en annan bil eftersom det nu bara var 5 dagar kvar till tävling och det är aldeles för mycket jobb för att hinna skruva bil.

 

Efter en snabbtur till bänken hos Koppoms Allservice med den Su preppade bilen visade det sig att den inte ville gå på lägre varv (under 3000) Jag köpte tillbaka den privat under vinten, hade tidigare haft den under NGK-Masters och inte heller då funkade den riktigt men då hade jag inte hunnit prova den alls innan.

Vi fick den bättre men tyvärr verkar det vara väldigt svårt med just SU på Saab och lågvarv, (antar att det är för liten volym på motorn för att dom ska fungera riktigt på låga varv) men eftersom tiden rann iväg hoppades jag på att banan skulle vara snabb utan tunga böjar som krävde låga varv.

Väl på plats insåg jag att det var bitvis en betydligt krokigare bana än vad jag kört på under dom sista åren och att det var jä...igt synd att Fajs-bilen inte kom till start som gick riktigt bra från låga varv.

Lastat Skepptuna

Men det var som det var,på lite varv gick den iaf riktigt bra så det var bara att prova.

 

1a Heatet:

För lågt startvarv och tre kopplingsryck senare så kom jag så småningom iväg... sen visade det sig att det blev så illa som jag befarade, på två ställen på bana gick det så långsamt att det var kopplingsryck som gällde. Kom i mål som 2a till slut

2a Heatet:

Låg tvåa och tog alternativet(riktig långt och bra) på andra varvet och hade tur med en varvning vid gulflagg som bromsade upp ledaren som inte tagit det än så jag kunde vinna det.

3e Heatet:

Tvåa igen.

4e Heatet

Krokade ihop lite med en Volvo så drivaxel gick och jag valde att bryta (man fick räkna bort en omgång)

5e Heatet

Återigen tvåa.

Sista chansen-segraren till C-final:

Hyfsad start ut som två när bilen plötsligt stannar... bara alla åkt om så hoppar den igång igen och jag slutar tvåa...

 

55 bud på en SU trimmad 99 på en sån här tävling med många bra bilar och chaufförer var lite mer än jag räknat med :-) så nu får bilen fortsätta sin karriär i Norrtälje.

För övrigt en mycket kul och väl genomförd tävling som jag hoppas får fortsätta växa under kommande år.

 

 Karlstad 28/6

 

Fick erbjudande av Alexander Anderberg att dela hans bil i denna tävling.

Tyckte det kunde vara kul att köra en riktig retrobil igen- en vanlig Saab 900 2,0l med 122 kam, samma koncept som jag använde i vanliga tävlingar för 20 år sen :-)

Så det fick bli en efteranmälan och ett försök, detta var ju en helt vanlig tävling med totalt 75 startande så det mycket plats i depån mot hur det brukar se ut.

 

Förberedelserna till bilen bestod i 2st nya Raptor sport fram sen fick den vara som den var.

Provörningen jag gjorde var den fram till starten, och den kändes ungefär som en... Saab.

Dax för start:

Omgång ett:

Alex kom in efter sitt första heat som han vann!                                                                                  Alex som lastar inför race

Tanka och ut till mitt första:

Tog starten och vann.

Omgång två:

Alex in efter sitt andra heat som han vann!

Tanka och ut till mitt andra

Tog starten och vann! och till detta heat hade banan torkat upp och var helt torr.

3e omgång:

Nu hade regnet satt i gång och det var rejält blött.

Alex ut trea efter två Volvos som han sen körde om och vann!

Jag kände inte alls nån press inför sista att ta bilen hel i mål då Alex var klar för A-final...

Men det visade sig att Raptordäcken fungerade lika bra gentemot konkurenterna i skyfall (även om bakdäckena inbjöd till en bred körstil), tog en klockren start och vann heatet.

Så då hade vi varsina 3 heatsegrar med en bil som många tror inte ska kunna vara konkurenskraftig längre, riktigt kul:-)

 

Alex A-final:

Trågt i första sväng och kom ut som 4a, krigade sig sen fram till en 3e plats, Grattis till snygg körning under hela dagen.

Min A-final

Bra start men det var några blilar som gick fortare på rakan så jag kom ut som 3a ur första sväng.

Upp till andra plats i kurva 3 och jagade efter ledaren, Alex hade berättat att spolarvätskan tog slut efter 2-3 varv så jag visste att efter det så var det kört om jag inte redan var förbi.

Fick chansen då ledaren gled ut i startböjen på andra varvet men hann inte helt förbi utan blev uttryckt i nästa sväng och fick bromsa in, största problemet var att 3e bil kom och körde om oss båda...

Bara att jaga vidare fick ny chans i chikanen då han missade i ingången och jag kunde passera.

Så då var jag tvåa igen och jagade ikapp ledaren. honom kom jag förbi nånstan i början på tredje varvet (minns inte hur det gick till och filmteamets kamera hade lagt av) och kunde därefter ohotad ta mig i mål som segrarar :-) :-)

Stort tack till Alexander Anderberg som stod med bil nu när han har lite ledigt från sitt hockeyspelande, då jag annars inte skulle haft möjlighet att köra denna tävlingen.

Kul även att sjäv kunna visa att Raptordäcken fungerar väldigt bra både i vått och torrt före som denna dagen bjöd, på nu när det iallafall häromkring nästan gått hysteri i att prova nya märken och alltid tycka att det senaste är bättre än det som funnits tidigare.

 

Arvika 6-7/9

 

Äntligen dax för premiärtävlingen på MK Team Westoms nya bana, som numera använder en större del av rallycrossbanan än tidigare.

Kan ju bara tycka att det nu är en fantastiskt rolig sträckning som helt plötsligt blev en bana man vill ha en riktigt bra bil till :-)

Fem kvalheat på en bana som är över 1100m lång garanterade extremt mycket körning för att vara en folkracetävling.

Sen gick det kanske inte så bra för egen del...

 

i första heatet låg jag tvåa när spjällaxeln gick av... och passade även på att skicka med en skruv in till kolven.

bytte spjällaxel men skruven fick jag inte ut, efter att torrgasat ordentligt hade den knackat in sig i kolven och blev nästan tyst :-)

Sen gick det ganska bra,vann och blev tvåa några heat, sen vänd och fick starta om i ett.

Det räckte till en C-final där fick jag nöja mig med en 2a plats.

 

Bilen blev sen såld till en bekant i Eksärad...

 

Men ser verkligen fram emot att få köra på denna banan igen och tror det kommer dra bra startfält framöver.

 

Kinnekulle banracing 13-14/9

 

Nu var det dax för dubbeltävlig på kinnekulle ring med team rocamoja.

Första dagen kunnde ha börjat bättre då Carina fick problem efter bara några minuter med vibrationer i framvagnen, efter en timme tvingades hon in i depå då det var omöjligt att köra med den.

Det visade sig att det var det ena nya framdäcket som det då hade släppt 80% av slitbanan från... Även riktiga premiumdäck kan drabbas av fabrikationsfel och det var vad som drabbat oss.

Redan här var chansen till seger såklart borta, men vi tuggade på till en slutlig 3e plats vilket vi får vara nöjda med.

På Söndag var det dax för nytt race,

Några team hade tyvärr fått kasta in handuken efter Lördagens 6 timmar, egentligen otroligt att inte fler behövde det efter ca 70 mil konstant race!!!

Här var vi bra med i tävlingen ända tills det var dags för tankning och andra förarbytet då plötsligt det sköt loss en kylarslang.

Det visade sig bero på att det byggde tryck i systemet så det var bara att avbryta tävlingen där 

 

Karlskoga 6 timmars banracing  27/9

 

Efter att ha obducerat bilen efter Kinnekulle visade det sig att toppen spikat sönder, anledningen till det tros vara ett glapp i en kabel till en tempgivaren som därför gav helt fel värmevärde till insprutningen, vilket i sin tur inte gav rätt mängd bränsle.

 

När det var klart och vi trodde vi var klara så stod bilen lungt på tomgång sen tvärstannade den,stum...

Va f.n blev det nurå?!!

Efter ganska mycket felsökning, började ju givetvis att att misstänka att nåt hade hänt vid toppen eller drivrem eftersom det just varit isär, men hitta inget fel.

Tillslut visade det sig att det var oljepumpsdreven som kluvit sig...

Tur det inte hände på 7000rpm ute på banan

Fick tag på både pump och ståldrev hos samma stackare vi hämta topp hos (tack Possa) sen var det klart för race.

Det sista vi gjorde innan vi lastade var att ladda in en ny mappning med lägre tändning och mera bränsle för att vara säkra på att allt skulle hålla sista tävlingen.

Det gjorde det oxå. vi slutade tvåa i tävlingen efter en spännande avslutning där vi var 13 sek före team59 in i mål.

Bara att tacka team rocamoja för ännu en rolig säsong!!

Väldigt synd att NSHC valde att lägga en tävling samma dag som Rallycross VM kördes i Höljes :-(   Den kunde vi givetvis inte köra vilket gjorde att vi heller inte hade någon möjlighet att försvara segern från förra året.

Bara att gratulera årets segrare Team Westmatik i en BMW matad med en 353hk Kent Karlsson byggd 3,0l Volvo 16v motor...

Nej, vi hängde inte riktigt med dom på rakorna :-)

 

Nu får det bli nya tag och börja smida ihop en folkracebil till NGK :-)