Då var det dags för årets höjdpunkt, NGK-Masters.

Hade än en gång förmånen att komma med i tävlingen som i år hade ett handplockat startfält bland alla anmälningar.

Rätt eller fel finns det såklart olika åsikter om, men i vilket fall så tycker jag att detta var den bästa tävlingen hitills med fler riktigt duktiga folkraceåkare än tidigare.

Vad skulle då en föredetting kunna göra där mot dagens snabba förare?

Men med en hederlig gammal 99 nypreppad med SU förgasare (se bildspelet) så borde de ju inte kunna gå fel ;-)

 

1a Heatet:

Hyfsad start, 3a efter första svängen. Körde sen förbi men blev samtidigt omkörd.

Fick sen en lucka i målsvängen och kom upp på en 2a plats, men då var ledaren redan ett halvarv före så det blev en andra plats.

2a Heatet: 

Här var jag nere på en 5e plats genom första kurvan tillsammans med massa startsnabba bilar.

Efter ett intensivt första varv tog jag mig upp i ledning, som jag behöll in i mål.

3e Heatet:

3a ut ur första sväng, sen upp på 2a plats några kurvor senare.

Kom därefter ikapp ledaren som kanske inte hade allt för bråttom, däremot hade han kommit på att man kunde gena nerför cikanen med hela bilen utanför banmarkeringen och få ett väldigt snabbt spår just där.

Eftersom det tydligt påtalades på förarsammanträdet att det skulle dömas för det ville jag inte riskera att köra om.Gissa om jag blev förvånad när bilen före genade på samma sätt varje varv, utan att få svartflagg.

Efter att varit lite lätt irriterad... och fått till ett samtal med banobseratör, så visade det sig att den som skulle döma där stod så han inte såg den svängen...

Nu hade det ingen betydelse utan räckte till en B-final i alla fall.

Final:

Efter en tuff start så låg jag 5a i första sväng, och sen 2a i nästa.

Men hade fått en liten smäll så satt skärmen i framhjulet, och utan servo var det kört redan där.

Höll 3e platsen ett varv innan drivaxel gick sönder.Slutade ändå 4a efter att min Saab kollega i finalen betalade tillbaka en gammal "skuld" och belönades med en välförkänt svartflagga :-)

Är ändå nöjd med tävlingen med tanke på att det inte var särskilt mycket gjort med bilen (även om jag tycker den gick väldigt bra) och att det var 10år sen jag själv körde intensivt med tävlingar, mest tycker jag det märks i starterna att det skulle behöva förbättras en hel del.

Hoppas det hinns med lite mer tävlingar under kommande år.

 

 

 

Dom snygga bilderna från tävlingen är tagna av Christian Gustavsson

(klicka på bilden för att få dom större)

 

 

 

 

 

kameran ngk 001.JPG

Fick behålla bilen förra året och har inte hunnit köra något med den själv sen dess.

Men det vore kul med något mer än små Strombergare...

 

kameran ngk 007.JPG

Hade ett par SU liggandes, men ska det vara nån mening att byta ska det vara trattar på, annars gör det ingen skillnad tycker jag.

Eftersom dom jag har till Strombergare var för små, fick jag lägga i lite plåt så dom passade.

kameran ngk 008.JPG

Så här snyggt blev det!!!

Tydligen fler som gillade det, 55?!!! bud mer på bilen i år, och det var enda skillnaden på bilen mot förra året.

kameran ngk 011.JPG

Förutom SU förgasare var det ett STD 2,1l block med egen topp och KY141 kam.

Det var mer trimmade Saabar än så med på Höjesfestivalen -94 :-)

kameran ngk 012.JPG

Men det skulle visa sig fungera bra fortfarande, även om många tror att det måste vara mycket mera trimmat eller nyare bilar nuförtiden.

ngk12,1.jpg

Skulle däremot inte göra något att trimma den gamle chauffören lite- första tävlingen på ett år är ingen optimal förberedelse :-)

ngk12,4.jpg

Förutom starterna, så gick det ganska bra att komma in i körningen igen.

ngk12,2.jpg
ngk12,5.jpg
Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)