Copyright © 2003-2008 Din Hemsida All rights reserved.
RACE1 Gelleråsen 2/5
Bilen på plats inför första tävligen som går på Gelleråsen 2/5-15
Bara att hoppas att alla skruvar är på plats...
Racet i gång med vår starter Carina:
Som snabbt får upp ett fantastiskt tempo men efter ca 30min börjar bilen att misstända.
(Alla bilder är klickbara för större bild)
Ut med dom svindyra iridiumstiften (som gått ett par säsonger och var ungefär det enda som av någon andledning inte blivit bytt inför året...) och som tur var hade vi med vanliga Denso Q22 tändstift som kostar typ en 1/10 av dom andra...
Med dom gick den som en klocka igen fast tyvärr tappade vi drygt 4 minuter på det stoppet.
Carina la nu i högsta växel och banrekord för bilen med tiden 1,20.3!! superkul och ett kvitto på att bilen är ett snäpp vassare i år :-)
Sen var det dags för mr X:
Han visade inga tecken på att det var första gången på en racebana utan körde stinten inklusive några iskalla (Teamchefen blundade) omkörningar :-)
Därefter var det dags för Speedway Dan att göra en spänd debut på 4hjul:
Men även det gick bra, och tror inte han la ut benet i en enda kurva på hela tiden utan hittade ett bra tempo som han höll in till tankning.
Tankningen gick bra sen var det dags För Roger:
Han drog upp ett ursinnig tempo, väl medveten om att hans tidigare banrekord var slaget, dessutom av hans Sambo :-)
Han lyckades till slut återfå rekordet med 1,19,7 så var han nu snabbast i familjen och vi hade avancerat till andraplats i tävligen, 2 varv efter Norska Team 850 som var i ledning (J_vla tändstift...)
Detta då dom två överlägset snabbaste bilarna, en +350hk BMW + en Lotus med mittmonterad motor (obegripligt att den får vara i samma klass tack vare dispans..) fått problem.
Sen skulle jag ut i sista stinten:
Team 850 gick in förförar byte samtidig och förberedde samtidigt för ett däckbyte.
Då chansa vi på att våra däck skulle hålla och drog ut direkt, tyvärr tappa 850 bara ett halft varv men jag försökte ligga på ifall dom skulle få något lite strul sista timmen.
Men dom enda som fick problem var vi, efter 10 varv började bromsarna försvinna och ett varv senare fanns det just ingen,tog några lungna varv ifall beläggen var överhettade men den kom ändå inte tillbaka.
.
Det visade sig att när varvtiderna blivit 1,5 sek lägre per varv så räckte det inte med att ha uppgraderat med slitsade bromskivor och riktad slangkylning mot skivorna.
Beläggen var tokslut och kolvarna i oken hade smält fast i beläggen, själva beläggen var naturligtvis inte kvar utan det hade varit järn mot järn en stund.
Ena kolven hade även smält genom belägget så bromsoljan sprutade när man bromsa, enda sättet att få ur dom var att spetta ut dom tillsammans med kolvarna och sen slå loss dom och trycka tillbaka dom, sen var det bara att montera på nytt och lufta.
13min kostade det och vi ramlade ner till 4e plats mitt i ingemanslad med flera varv både uppåt och neråt till närmaste placering.
Tråkigt egentligen då det bara är att åka runt, behålla placeringen och samla cup poäng.
Men nu hade jag ju bromsar, och det var fortfarande kvar lite gummi på däcken, så då var det ju mycket roligare att jaga Rogers nysatta banrekord :-)
Så fick det bli, många undra nog på va jag höll på med när det gick på max både i omkörningar och varvtider men kul var det :-)
Och bäst av allt var att det blev ett nytt varvrekord på 1,19,1 :-) :-) vilket bara var slaget av dom två belgian blue bilarna ;-)
Det bär jag med mig ända till nästa race 31/5 då vi hoppas ha hittat en lösning på bromsproblemen som är ekonomiskt genomförbart...
Våran kordinator och plåtslagare Göran var dock väldigt nöjd över att bilen gått 6 timmar utan en enda närkontakt,
Så nu var han redan klar med allt riktjobb inför nästa race :-)
RACE 2 31/5 Gelleråsen
Då var det dags för lite uppdateringar inför race 2
En koll på vad bilen väger vid varje hjul var ganska interssant...
Skiljer 45kg på framhjulen beroende på hur mycket bränsle det är i tanken...
Eftersom vi måste vi ha tanken bakom oss så blir det en dålig kompromomiss med viktfördelningen.
Vi ändrade lite på dämparna för att medla ut det så bra som möjligt utan att behöva vikta bilen.
Göran klarade sig ifrån plåtjobb och passade då på att förbättra luftintagen till bromsarna, minst sagt nödvändig effer förra racets ihopsmälta belägg...
Äntligen två dagar före race kom våra nya bromsar, 6 kolvsok med 304mm ventilerade bromskivor tillsammans med EBC värsta bromsbelägg ska det förhoppningsvis se till att det finns broms under 6timmar i fortsättningen tillsammans med förbättrad luftning
Lite skillnad på skivstorlek mellan nya och gamla bromsskivan :-)
Så här snyggt blev det med nya bromsarna tillsammans med nya fälgar med bättre luftgenomsläpp.
Flera mm tillgodo mellan fälg och bromsok :-)
Budgeten var kanske inte lika förtjust, men ska det finnas en chans att få det hålla måste det vara ordning på allt.
Dags för race 2!!
Ut på uppvärmningen för att bromsa in bromsarna och se så allt fungerade med std bromscylinder, det verkade det göra så vi behövde inte panikbyta till dom gamla bromsdelarna som vi hade med
Bilarna klara för att köra ut till race
Även våran "tegelsten" är förväntansfull inför start :-)
Väl iväg med Carina vid rodret, banan är halkig i början men hon hänger med bra, men som vi misstänkte efter träningen så var dagens däckval inte helt rätt och bytte in som 11a.
Sen fick Roger hoppa in på andrastinten då mrX tyvärr inte kunde vara med, inget dramatiskt hände men vi fick bekräftat att bilen inte var så snabb som vi hade hoppats på innan han lämnade över till speedway Dan.
Han gjorde inga misstag trots att det började komma lite regn,vilket kan ge en väldigt interssant upplevelse... samtidigt som vi började klättra i listan och när dom andra tankat och haft sig så låg vi bra med när Dan gick in för tankning och förarbyte.
Det blev ett perfekt stopp utan problem och vi kom ut bra, långt efter belgian blue BMWn (Lotusen hade fått problem och var efter) och ut som 4a, två varv efter 850 och 3 efter Dala racing.
Men vi visste att 850 hade en tankning kvar vid nästa byte och Dala hade ytterligare ett förarbyte så borde vara jämt.
Helt plötsligt får BMN bakaxelproblen och får ut i depån- Så nu är vi med och fajtas om segern, efter 850ns tankstopp skiljer 13sek som Roger gasar ikapp innan det är min tur.
Vi gör ett rekordsnabbt byte och det är ett läge som gäller, men känner direkt att det är svårt att sätta bra tider men gasar det som går ifall det kan räcka, då får 850 problem och måste i och byta däck så dom hamnar två varv efter så då är det Dalas Honda som är i sikte.
När dom gör sitt sista byte tror jag att dom även tankade för dom kom även dom ut två varv efter och vi var i ledning med en timma kvar att köra!!
Nu var det"bara" att ta den i mål :-)
Det lyckades dessbättre och vi kunde ta bilen i mål som totalsegrare i loppet!!
Jättekul att få till det efter en perfekt genomförd tävlig av alla i teamet utan något extra stopp slutade vi på hela 254varv :-)
Det gör att vi nu går upp på andraplats i tabellen inför uppehållet.
Bara 12varv till placering 8a så det är många team som gör det väldigt bra i år.
Dagens nöjda chaufförer fastnade på kort efter racet :-)
Roger,Dan,Carina åsså jag
Nu blir det att se över bromskivorna, (beläggen ser väldigt bra ut så det verkar fungara perfekt nu) och byta synkringar i lådan så att vi kan komma till start nästa tävlig 8/8 som går på en för NSHC ny bana.
//Reine
Race 3 Mantorp Park 8/8
Då var det dags för 3e deltävlingen som gick på Matorpbanan.
Det blev en minst sagt intensiv helg då Roger Och Carina även skulle köraq folkrace i Höljes samma helg, kval Fedag, Manorp Lördag och tillbaka för finaler i Höjles på Söndag.
Själv fick jag nöja mig med att var fr mek eftersom jag inte haft tid att fixa nån egen bil.
Medans övriga Svergie hade högsommar, Befann vi oss i Höljes på Folkrace under Fredagen....
På lördagsmorgonen hade vi en lång resa framför oss och drog iväg tidigt, men det fanns flera som var vakna utmed vägen :-)
Lösningen för att hinna mellan tävlingarna såg ut så här!
En liten stund senare passerade vi Motalas Folkracebana :-)
Just in time! Med hela 8min tillgodo hann vi anmäla oss och direkt ut för provkörning.
Så långt verkad allt bra, resten av teamet som fixat allt på plats var på hugget och bilen verkade riktigt bra.
Inte minst då växellådan som var nyrenoverad inför tävlingen :-)
Klart för start!
Första stinten med Carina funkade bra, sen lämnade hon över ratten till Racer Dan som gav sig iväg i ett rasande tempo.
Tyvärr brast det en kulbult och slog loss hjulet, men två nya knutar samt ny kulbult så var det dags igen.
Men när Janne var ute hände det igen... Nu hade vi ingen mer inre knut så det verkade kört.
Men efter lite efterforskning lyckades vi få tag på rutinerade folkraceåkaren Stefan Adell, som vi hämtade på ett 50års kalas (kan bara bocka och tacka för att han tog sig tid till oss) för till hans garage, där hade han inre knutar så vi fick hasta tillbaka för att försöka få till en målgång (måste köra sista 10 minuterna för att få 5 poäng för målgång)
Men när den skulle monteras visade det sig att splinesen i lådan inte var rätt..
Nu började det bli riktigt bråttom, att det är en sån typ av knut som inte går att plocka isär gjorde ju inte saken bättre. annars kunde man kanske ta inre delen från knuten från den gamla.
Lösningen blev att låna rondel,svets och svetspinnar från halva depån och kapa isär den nya och trasiga knuten.
som tur var var det samma storlek på kulorna så det gick att bygga ihop en som passade och sen svetsa ihop den....
hann få ihop och ut och körde sista 15min och det höll ända i mål :-)
Sen visade det sig att Simling också haft en skitdag men fått fart på slutet och jagade oss för fullt, det skilde bara ett varv till dom upptäckte vi efter tävligen :-)
Team 850 som var i ledning före tävligen lyckades vinna även den här, vilket gör att dom ser ut att gå mot en stensäker cupvinst, men det är två race kvar och även dom kan ju faktiskt få problem nån gång..
Hemma i Värmland igen, och planerna på hur hjulupphängningen ska byggas om inför nästa race börjar ta form, då jä..ar!!
RACE 4 Kinnekulle ring 12/9
Då var det dags för årets näst sista race,chefsmek Roger hade konstruerat om länkarmarna så vi förhoppningsvis inte skulle behöva ha hjulen liggandes under bilen som vi hade i Mantorp...
Tillsammans med Speedway Dan var det dyngnetrunt mek in i det sista, test fick som vanligt bli på racet :-)
Carina skötte första stinten utmärkt, och lämnade sen över till mig, som denna gång körde som nummer 2.
Bilen fungerade väldigt bra och det det blev många omkörningar, fast en bil valde att testa mitt tålamod genom att gång på gång svänga in tvärt framför in i kurvorna framför mig på bästa folkracevis när jag redan låg på innern, ofta ända uppe vid framdörren.
Fast i racing till skillnad mot folkrace är man skyldig att lämna en bilbredd så fort bilen bakom har fått in nosen brevid bakskärmen, och kanske framför vid allt varvningar i långlopp så är det ganska.... irriterande när det inte görs...
Efter 2varv på det viset hade min långa stubin brunnit slut... och jämsides i 170km/h i kurvan under bron hade jag än en gång nosen vid hans dörr, hade klart för mig att svänger han in nu igen, så kör inte den bilen nåt mer i dag iaf för nu hade jag fet tröttnat...
Men med 2mm tillgodo fattade även han det när han började svänga in mot mig än en gång,och slog på en tvärnit så vi kunde båda fortsätta racet, klokt...
Lämnade sedan över till Dan då vi var uppe på en tredjeplats.
Dan började spännande med en snygg piruett på första varvet :-)
Efter den höll han skärrad ställningarna innan han gick in för tankning.
Det gick bra och Roger gav sig iväg i ett ursinnigt tempo :-)
Det behövdes då vi hade serieledande Team 850 bara 20sek efter honom.
Han lyckades även slå min tid med 3/10 så han var vääldigt nöjd efter sin stint när han lämnade över till Janne på sista sträckan.
När 850 gjort sitt sista byte skilde det fortfarande 20 sek mens det var över ett varv till ledande Dala racing.
Det blev spännande då 850 skruvade upp tempot till max och luckan var nere på 5 sek,
Janne tvingades till en kamekaze omkörning då en varvad bil... valde att svänga in framför honom under hans omkörning, vi hade tur att bilen nu klarade även terängkörning i hög hastighet och han kunde förtsätta sin flykt.
Jagande 850 hade inte samma tur och hamnade efter den bilen många varv, så luckan växte till 20sek igen och vi kunde till slut säkert bärga 3e platsen, 1 varv efter dagens suveräna Dala racing och 50 sek efter lotusen..., så det känns som en andra plats iaf :-)
Knappt har gummit svalnat förrän nya uppdateringar tillkommer inför avslutande racet :-)
Team 850 har i praktiken avgjort serien, dom behöver bara komma i mål så kommer dom att vinna efter en än så länge felfri säsong.
Sen är det stenhårt om andra platsen som vi nu delar med Dala racing och 3p före lotusen.
Den kan vi givetvis inte göra något åt, men Dala ska få gasa ända in i kaklet om dom ska sluta före oss iaf :-)
Ställning inför sista racet:
1 850 Team 850 Volvo 850 Fjerdingby N 99p
2 7 Dala Racing Honda CRX Falun S 81p
3 25 Kyrk Motorsport Opel Corsa Deje S 81p
4 1 WOT Racing no1 Lotus Elise Bengtsfors S 78p
Race 5 - Finaltävlingen Gelleråsen 26/9-15
Totalsegrare i tävling och Cupen!!!!
Så var det äntligen dags för finalen, bilen var väl förbredd och vi visste vad som gällde- Inte vara efter Dala i mål och hoppas att wot inte har en problemfri tävling..
Carina startade säkert som vanligt och efter att verkligen hålleit uppe tempot lämnade hon över till Roger.
Dala Racing som körde fort på banan hade ett lite längre depåstopp vid förarbytet och låg 20 sek efter (Wot ledde givetvis)
Roger Gasade ur det som fanns i Race Corsan :-) och Dala jagade ursinning efter.
Till slut var dom i kapp och förbi, Med Roger i bakhasorna.
Roger lämnade över till Janne som lika säkert som vanligt höll upp tempot och Dala fick betala vad det kostar att jaga förbi Corsan- deras bilbörjade gå varm och dom tvingades slå av på tempot, vipps så var vi förbi och just nu 3a i totala cupen. Efter tankning var det dags för Speedway Dan att ta över ratten.
Han har verkligen kommit in i Corsa race och fick upp ett kanontempo för att hålla Dala på behörigt avstånd, Team 850 körde klokt och pressade sig inte till max för att få en säker målgång som skulle räcka till totalseger.
Sen fick ledande Wot problem med avgassystemet och tvingades in i depån, helt plötsligt blev allt ändå mera spännande, och när dom fått ihop och kom i väg var dom helt plötsligt 3a,
Vad som var ändå bättre var att vi nu tog över ledningen!! och 2a platsen i cupen.
Efter massa räknande i depån var strategin klar vilka tider jag behövde hålla för att ta corsan i mål som segrare.
Inte så lite spännande att ta sista stinten, medveten om att ett enda misstag under nästa 80min kan göra att vi tappar segern, bilen måste hel i mål (racetempo sista 10min för 5poäng för målgång)
Corsan forsatte dagen som den börjat, helt problemfri och allt gick som vi planerat.
Men med en kvart kvar av racet hände något högst oväntat, Team 850 som kört hela serien utan minsta problem fick det nu, bilen gick in i nödläge och dom tvingades in i depån.
En tempgivare var orsaken och några min senare var dom ute igen och kunde ta bilen i mål.
Vi vann tävlingen före Dala Racing och Wot!
Minst sagt nöjda med det, så visade det sig att Team 850 inte hann ut för avslutningen i tid, dom hade bara hunnit köra sista 9e minuterna vilket gjorde att dom inte fick dom 5 poängen för målgång (som vi kämpade så inihelv..e för i Mantorp)
Det innebar att vi gick förbi även dom i totala poängen och vann hela Cupen!!
Visar vad viktigt det är att aldrig ge upp, hade vi inte kämpat som djur i Mantorp hade vi heller inte vunnit cupen.
Tack för den här säsongen!! Roger,Janne,Carina,Dan och koordinator Göran.
Även till mrX (fastnar inte på kort) som var med i början, men tyvärr inte hade tid att fullfölja året.
Sen fick vi ju lov att avsluta med en lite fest på plats, innan vi har den riktiga Team festen :-)
Nu är förberedelserna inför nästa år är redan igång, så här glad var Dan efter att få prokört våra Tigra dagarna efter Finalen som vi arbetat med, och tillbringat mycket tid i Allservice bromsbänk för att få riktigt bra, då den tidigare varit mappad för E85.
Var faktiskt sjukt kul att köra den, riktig gokart känsla :-)
Och den visade sig vara väldigt snabb :-) , tanken var att sälja den, men nu vet vi inte vilken av Oplarna som vi ska sälja??, eller kanske behålla båda och göra nåt inhopp i ERA 6-timmars cupen med Tigran om budgeten tillåter.
Men Corsan har ju faktiskt vunnit NSHC 4 av dom senaste 6 åren, och avslutade med seger i sista tävligen, så det är svårt att släppa den :-)
Janne "Flash" Nilsson var kanske inte riktigt lika förväntansfull inför
sin provtur... :-D efter att testat muskelbilar åt en motortidning under dagen och visat upp lite legensbilar.
Men efter turen var han lika glad som vanligt igen :-)
Och nu vet vi att bilen är flygduglig om det skulle behövas :-D
Fick även testa en Legendsbil runt Gelleråsen :-)
Efter att trasslat på sig bilen var den riktigt kul att köra :-)
Kan vara nåt att satsa på om man vill köra bana fast inte långlopp. går på 1,15 tid runt gelleråsen med bakelitdäck på, så dom rör på sig :-)