NGK-10

Så var det dax för årets "stora" tävling som jag hade förmånen att få köra.

390 anmälda seniorer och bara 1/3 fick köra så intresset för tävlingen fortsätter att öka år efter år.

Svårt att tro att det är en hösttävling i folkrace när man går igenom depån, riktigt bra klass på denna tävlig.

Vad hade jag där att göra då?!

Hann inte bygga någon motor till i år utan tog en bil jag köpt på anbud.

Börja titta på den efter förra Karlstadstävlingen och det visade sig vara lite sent...

Bytte dämpare,kam och sväghjul och "trattrimma" strombergarna.

gjorde en provstart på garageuppfarten och tyckte det verka bra.

Fördelen med att inte hinna provköra är att man inte hinner spränga vxlådor före tävling :-)

 

Tack till Christian Gustavsson för dom fina korten (dubbelklicka för stor bild)

 

 

DSCN0039.JPG

Trattar på plats!

Vad kan gå fel nu??

IMG_0612 kyrk.jpg

Dax för start...

Katastrof. föll igenom totalt, fick koppla ur och varva upp den sen slira iväg som siste man.

var 3a ut ur första sväng med dåligt drag ut ur svängarna så var det bara att inse fakta.

slutade 3a

IMG_1218 kyrk.jpg

2a heatet och förutsättningarna glasklara-Vinn!!

 

IMG_1222 kyrk.jpg

Hade förställt kamen mer inför detta heatet och nu gick den klart bättre i botten.

Men vågade inte gå ner i varv igen utan gorde en ny dålig start (men klart bättre än den förra)

Det resulterade i att jag var ut som tvåa men tog mej förbi vid varvningen och kunde vinna

IMG_1562 kyrk.jpg

3e heatet samma förutsättning-Vinn eller försvinn

Hade hittat ett litet hål i vxlådan som gjorde att det las rökridåer under dom första heten.

Mästermekaniker Jonas lagade det, och sen var det iallafall inte vxl olja som var andledningen till rökridåerna.

IMG_1564 kyrk.jpg

Lyckades inte i denna starten heller utan var 3a ut ue första böj.

Tog mej upp på 2a efter ett varv men tyvärr tappat för mycket tid till ettan, och hann inte få ikapp förrns sista sväng.

16p blev resultatet som räckte till en D-final

IMG_1923 kyrk.jpg

D-final

Var lite uppgiven eftersom jag inte själv trodde på att bilen skulle kunna hålla 4a finaler som kräves för seger.

Bilen kändes inte helt kurant i 3e men inte mycket att göra åt det nu

Skulle iallafall försöka, inte läge att spara på bilen nu

 

IMG_1939 kyrk.jpg

Äntligen en vettig start. först ut ur första böj och bra linje in i andra...

Då kom en kamikaze pilot iklädd volvodress flygande över kurbsen och landade med både front och tak?? i sidan på mej, och jag fick ta en omväg tillbaks till banan.

piloten belönades med svartflagg och jag upptäckte hur naturen brevid banan var utformad.

Men när jag tillslut kom tillbaks så kom resten av fältet och pricka andra sidan av bilen  och jag fick starta om från sandfållan.

Humöret var kanske inte på topp när jag skulle jaga ikapp och redan på 2a varvet börja bilen bluddra och jag svängde åt sidan.

Då började den att gå igen så jag bestämde mej för att fortsätta, på väg ikapp igen... då blev det en ny rökridå och det var det färdigkört för den här gången.

Kan väll samanfatta såhär:

Kommer jag med nästa år så hoppas jag att det inte blir med en Strombergtrimmad B-motor.

Dax att börja smida planer för att komma iväg i starten när resten åker.,för det kan ju inte bero på en rostig chafför! :-)

 

 

.

Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)